עובדות מעניינות על אִיסָאבֵּיל הראשונה מלכת ספרד

459666m

בסיפורי אגדות נוהגים לספר על נסיכה במצוקה, אשר נסיך אמיץ על סוס לבן מגיע לחלצה ולהצילה בדרך כלל מאם חורגת, מכשפה, דרקון מטיל אימה או שד איום ונורא.

שונה המקרה של אִיסָאבֵּיל ( איזבל) הקתולית מלכת ספרד. היא לא הייתה זקוקה לנסיך או מלך על סוס לבן שיבוא לחלצה מגורלה האכזר. איסאביל עצמה טוותה את גורלה ואת חייה במהלכים מדיניים ואסטרטגים מבריקים, שהפכו אותה לאישה החזקה ביותר של העולם המערבי של ימי הביניים במאה החמש- עשרה. היא התחילה דרכה כמלכת קסטיליה ובהמשך עם השלמת הריקונקיסטה ( איחוד ספרד), הפכה להיות מלכת ספרד המאוחדת.

איסאביל לא חוותה ילדות מאושרת, בלשון המעטה. למעשה חייה הצעירים, היו מלאים קנוניות , תככים ולא פעם הם עמדו בסכנה בשל מאבקי הירושה. אנריקה הרביעי, אחיה של איסביל הורה לגרש את אחותו הקטנה מאחוזתו והיא בת 10 בסך הכול. הוא הרחיקה לטירה מבודדת, שהייתה תחת פיקוחו ותחת פיקוח יועציו ונאמניו – רק שלא תאיים על שלטונו.  שנים לאחר מכן, האצילים שמרדו באנריקה, הציעו לה להוביל בתמיכתם  את המרד ולתפוס את השלטון במקומו. איסאביל סירבה להצעה ואנריקה שכנראה כל כך התרגש ממחוות הנאמנות של אחותו, מינה אותה ליורשתו כמלכת קסטיליה ולאחר מותו הוכתרה כמלכת הממלכה.

כנראה שזו לא הייתה האמת לאמיתה ואנריקה לא ממש התרגש ממחוותה של אחותו. יתכן שהוא מינה אותה ליורשתו במקום בתו כנקמה באשתו הבוגדנית. על פי הסברה שרווחה באותם ימים, אנריקה לא יכול היה להביא ילדים לעולם ובעצם בתו לא הייתה מזרעו, אלא נולדה מקשר רומנטי שהיה בין אשתו לבין אחד מיועציו. השמועות שרחשו בחצר המלכות היו כאלה שאנריקה בכלל חבב גברים ולא קיים יחסי אישות עם אשתו וכדי להגן על שמו הטוב לא יצא בהכרזה על מעשה הבגידה.

המשך התככים והמזימות, ליוו את מלכותה לאורך כל הדרך אבל בחושיה החדים היא הצליחה לסכלם מבעוד מועד. נישואיה לפרננדו השני מלך אראגוניה, העצימו את כוחה וביחד הם התחילו במסע כיבושי הממלכות בספרד, עד שהשלימו את האיחוד עם כיבוש ממלכת גרנדה המוסלמית.

גרנדה היוותה נקודת סיום גם ליחסי הממלכה הטעונים עם היהודים. "צו גרנדה מ- 1492" העמיד ליהודים שלוש אופציות: התנצרות מרצון, גירוש מספרד תוך שלושה חודשים מיום ההכרזה, וגזר דין מוות ליהודים שיחליטו להישאר בלי להתנצר. רק לצורך הבהרה: "צו גרנדה" היה תקף גם למוסלמים שגורלם היה דומה. "צו גרנדה" מהווה את נקודת הפתיחה לספרי ' הנשים של טרואל', במסע הבריחה אל החופש.

מספר עובדות מעניינות על איסאביל?

  • איסאביל הייתה בעלת שיער ערמוני ועיניים ירוקות, מקום מושבה והכתרתה היה בסגובייה, בממלכת קסטיליה בספרד.
  • סבתה הייתה הנסיכה האנגליה קתרין מלנקסטר. ( נישואין פוליטיים היו פופולאריים בין משפחות האצולה האירופיות להבטחת אינטרסים פוליטיים וכלכליים ובעיקר למניעת מלחמות בין הממלכות)
  • איסאביל הצעירה הייתה מלכה נחושה ולמדנית. כאוטו דידקטית היא לימדה את עצמה לטינית, דבר שאפשר לה בקיאות ומעורבות בחתימה על הסכמים בינלאומיים.
  • איסאביל הייתה בעלת אמונה קתולית, שהקצינה מאוד במשך השנים, היא תמכה תמיכה מוחלטת בפעולותיו של טורקמדה, האינקוויזיטור הראשי, שפעל ב"יצירתיות" מזוויעה כנגד "הנוצרים החדשים" ( היהודים שהתנצרו) שנחשדו בפולחן יהודי.
  • איסאביל נולדה ב- 1451 למלך ז'ואוז'ו ה-שני מלך קסטיליה ולאמה נסיכת פורטוגל, שהיו נישואין פוליטיים, להבטחת האינטרסים הפוליטיים בין ספרד ופורטוגל. הבטחת האינטרסים הפוליטיים המשיכו, כאשר גם המלכים איסאביל ופרננדו השיאו את בתם למלך פורטוגל.
  • ב- 1469 , איסאביל נישאה לפרננדו השני מלך אראגוניה. העיקרון שהנחה את הזוג המלכותי בחייהם  ובתפקידם המלכותי היה שהם שווים בכל: “tanto monta, monta tanto”
  • איסאביל הייתה ידועה כמלכה רבת עוצמה ויחידה במינה באירופה של ימי הביניים.
  • איסאביל אהבה מאוד את הכסף היהודי, דרשה וקבלה מענקים והלוואות, בסכומי עתק, למימוש שאיפות הכיבוש שלה. שר האוצר שלה עד "צו גרנדה" היה דון יצחק אברבאנל, שגם אותו גירשה מאחר שסירב להתנצר.
  • איסאביל התפרסמה גם בשאיפותיה להרחיב את תחומי שליטתה באזורים נוספים בעולם, ובתמיכתה ללא סייג כמעט במסעותיו של קולומבוס שהביאו לגילוי אמריקה וכתוצאה מכך להשתלטות הספרדית על דרום אמריקה.
  • לאיסאביל ופרננדו היו חמישה ילדים ( ששרדו מתוך שבעה). המפורסמת שביניהם ויורשת העצר כונתה "חואניטה המשוגעת" על שום מחלת הנפש בה לקתה. בת נוספת הייתה קתרין מארגון שהייתה אשתו הראשונה של המלך הנרי השמיני, מה שהופך את איסאביל לסבתא רבתא רבתא של בית המלוכה האנגלי.
  • הספרדים רואים בה מצד אחד מלכה כוחנית ופנטית מבחינה דתית, ומצד שני גאים בה על מורשתה, כיבושיה והפיכת ספרד למאוחדת.
  • ב- 1893, הוטבעה דמותה על מטבע אמריקאי. היא האישה הראשונה שדמותה התנוססה על מטבע בארצות הברית.

ואילו היהודים, שתמכו במפעליה ובכיבושיה, שירתו אותה בנאמנות וסייעו להגשמת האינטרסים הפוליטיים שלה, הוקעו מספרד המאוחדת בשל פנטיות דתית נוצרית. איסאביל ניסתה לכפות על יהודייה התנצרות בכפייה דתית ובאיומים. לאחר שסחטה וגזלה את רכושם, היא המשיכה את דרכם של קודמיה: הצרה את צעדיהם מיום ליום, הכניסה אותם לגטאות, חייבה אותם לשאת את הטלאי המשפיל,  וכשכל אלה לא עזרו הוציאה את צו הגירוש, מקווה כנראה בלבה שזה יפחיד את היהודים מספיק כדי שיתנצרו ויישארו בספרד המאוחדת.

הערת שוליים:

איסאביל או איסאבילה: בספרדית, שמה של מלכת קסטיליה וכפי שנקראת בעברית איזבל.

פרננדו השני:  בספרדית, שמו של מלך אראגוניה וכפי שנקרא בעברית פרדיננד.

  • כל הזכויות שמורות למחברת זהבה חן- טוריאל
  • תמונת "צו גרנדה" בספרדית ותמונת  אִיסָאבֵּיל ( איזבל) צולמו בארמון המלך פרננדו השני, אשר הפך למוזיאון, בעיירה סוס דל ריי קתוליקו.

תגובה אחת בנושא “עובדות מעניינות על אִיסָאבֵּיל הראשונה מלכת ספרד

השאר תגובה