המגפה ששינתה את המשטר בפורטוגל

המגפה ששינתה את המשטר בפורטוגל/זהבה חן-טוריאל

האירוע המתואר התרחש בארץ רחוקה לפני כחמש מאות שנים ונמצא ברקע הספר החדש שלי "הבנקאית מנאפולי- סיפורה שלבנבנידה אברבנאל". המגפות שהתרחשו בתקופות היסטוריות שונות טלטלו וזעזעו את המערכות הפוליטיות, כך אירע בעקבות "המגפה השחורה" בכל ממלכות אירופה בסוף תקופת "ימי הביניים", וכך אירע במדינות העולם בעקבות "השפעת הספרדית" בתחילת המאה העשרים.

לפני שנים רבות בארץ רחוקה, שלט מלך נבון, נדיב ורב חסד לנתיניו. המלך מינה לתפקיד יועצו האישי והשר הבכיר הממונה על אוצר הממלכה וזיר משכיל, גאון מתמטי ופילוסוף חכם מבין היהודים שחיו בארצו. הווזיר היה נאמן על מלכו ושריו, אשר העריכו את תבונתו ועצותיו החכמות שהעשירו את ארצם עד מאוד. המלך ואצילי הממלכה סמכו עליו בכל ורחשו לו כבוד ויקר, כי האיש לא חשש להשמיע דברי ביקורת ,יעץ להם לטוב ולרע לטובת שלטונם והעניק להם כספים רבים והלוואות רבות מכספו, למאמץ המלחמתי כנגד הממלכה השכנה שאיימה לכבוש את ארצם. כתמורה לפועליו הם העניקו לו מתנות בעלות ערך רב: אחוזות מפוארות, חוות חקלאיות, סוסים, כרכרות, זהב וכסף.

המלך היטיב עם יהודי ארצו, אותם הנהיג הווזיר הגדול, ודאג לזכויותיהם, והם השיבו לו אהבה והיו נאמנים לשלטונו.

יום אחד פרצה מגפה מסתורית באותה ממלכה. מגפה קשה ואיומה שכונתה "המגפה השחורה". המגפה זרעה חולי רב גם בקרב אצילי הממלכה והפילה חללים רבים בין התושבים. היא לא פסחה על חצר המלכות ואפילו המלך האהוב ורב החסד נדבק בה, חלה ומת.

מרגע שהמלך הלך לעולמו, השתררה אנדרלמוסיה בבירת הממלכה. חצר המלכות התרוקנה מאצילים מחשש שידבקו וכל תושב שיכול היה לחלץ את משפחתו, עבר מהעיר לאזורי הכפר או מחוץ למדינה.

התושבים נטשו את בתיהם, בתי המסחר שלהם, את הפונדקים ובתי המרזח, את מקומות העבודה שלהם ואת עיסוקיהם ונמלטו  באימה גדולה מן העיר. מעדיפים לרעוב ללחם מאשר לראות את יקיריהם נופלים חלל למגפה.

גם הווזיר הגדול נטל את משפחתו וחפציו החשובים ועבר להתגורר בכפר קטן מחוץ לעיר הממלכה מוכת החולי, ובימים שהיה רחוק מחצר המלכות, טייל בשדות וכתב ספרים חשובים שהפכו להיות נכסי צאן ברזל ליהודים.

המגפה נמשכה שלוש שנים במהלכן החליט יורש העצר- המלך החדש לנצל את המהומה שחוללה המגפה ולשנות סדרי שלטון ובעיקר להחליש את כוחם של אציליו.

המלך הצעיר החליט לעצור את האצילים והשרים ששירתו בממשלתו של אביו ושהיו שותפים לשלטונו ולהחלטות המדיניות שקיבל. הוא האשים אותם בבגידה והשליך אותם לצינוק בבית הכלא וציווה על אנשיו לענות אותם עינויים קשים שיודו במזימה שזממו להפיל את שלטונו של המלך ואחר כך גזר את דינם למות. בשעה שהיו האצילים בכלא, המלך לקח לעצמו את כל אחוזותיהם, רכושם וכספם והחליט שהשלטון החדש שלו יהיה שלטון יחיד וללא שותפים ובכך חיסל את המשטר הפיאודלי שהיה קיים בארצו במשך מאות בשנים.  הוא מינה פקידים צייתנים שמילאו אחר פקודותיו ואשר איימו על כל הנתינים להישמע למלך ולעשות כדבריו אחרת יוצאו להורג. אסור היה להשמיע דברי ביקורת על המלך ושלטונו ומי שהעז לעשות זאת נתלה באור יום בכיכר העיר למען יראו האנשים ויראו.

נותר רק אדם אחד ששרד מן השלטון הקודם שאותו המלך לא הצליח לתפוס. היה זה הווזיר הגדול ידידו של אביו, שהיה שנוא נפשו של המלך הצעיר.

כשנודע לווזיר שהמלך מחפש אחריו ורוצה להורגו, עזב הכל מאחוריו ונמלט כל עוד נפשו בו אל מחוץ לממלכה.

כל היהודים שהנהיג נשארו ללא מנהיג ונותרו לחסדי המלך ששנאתו אליהם גברה מיום ליום.

זירת ההתרחשות: פורטוגל

השנה: 1483

המלך רב החסד: אלפונסו החמישי

המלך האבסולוטי: ז'ואאו השני

הווזיר הגדול: דון יצחק אברבנאל שר האוצר, יועצו וידידו הקרוב של המלך אלפונסו החמישי.

המדינה אליה נמלט: קסטיליה בספרד בימי מלכותם של המלכים הקתולים איזבלה ופרננדו השני.

כעשר שנים לאחר הימלטו של דון יצחק אברבנאל מפורטוגל:

1492- מלכי ספרד פרננדו ה-2 ואיזבלה מפרסמים את "צו גרנדה"– פקודת הגרוש ליהודי ספרד.

1496- מלך פורטוגל מנואל ה-1 מפרסם צו גירוש ליהודי פורטוגל וכופה עליהם המרה המונית לנצרות.

ספרים רבותיי, ספרים:

כידוע לכם, אני מרבה לכתוב על גורלם של אנוסי ומגורשי ספרד ופורטוגל לאחר הגירוש בקהילות הלאדינו שהקימו בטורקיה, יוון, הבלקן, איטליה ובמקומות נוספים בעולם. הכתיבה שלי ברוב המקרים היא מגדרית, כאשר אני משתדלת להעלות לקידמת הבמה את נשות הלאדינו- היהודיות הספרדיות שקולן הודר מספרי ההיסטוריה.

הזמנה להרצאה נפלאה על פורטוגל המשלבת צילומים ומוזיקה

הרצאתו של יואל שתרוג

יואל שתרוג, צלם, אמן ובלוגר, בעל חברת "אדמה-יוצרת", משתף אותנו בהרצאות מרתקות על מקומות מופלאים מסביב לעולם. בחרתי הפעם להמליץ על הרצאתו "פורטוגל- סוף העולם שמאלה". ההרצאה מספרת על ימי התהילה של האימפריה הפורטוגלית במאה השש-עשרה, באמצעות דמויותיהם של מגלי עולם שחיפשו נתיבי מסחר חדשים וגילו את "העולם החדש". פורטוגל נחשפת בפנינו במלוא הדרה כארץ אגדות, על ארמונותיה ורבעיה העתיקים, המוזיקה המייחדת אותה, שווקיה, כיכרותיה וגם כפרי האנוסים שהשתמרו והמספרים את הסיפור היהודי.

 יואל שתרוג, פרטים באתר אדמה-יוצרת

להרצאות נוספות של יואל שתרוג נא ללחוץ כאן>>

בלמונטה, פורטוגל

האנוסים שהאמינו כי הם היהודים האחרונים שנותרו בעולם

צילם: יואל שתרוג

בלמונטה, פורטוגל

המרכז היהודי שבי ציון

צילם: יואל שתרוג

טרנקוזו, כפר אנוסים בפורטוגל

סימני הצלב על הקירות המעידים התנצרותם של באי הבית בסוף המאה ה-15

צילם: יואל שתרוג

טרנקוזו, כפר אנוסים בפורטוגל

רחוב בשם יהודי

צילם, יואל שתרוג

בלמונטה, פורטוגל

צילם, יואל שתרוג

פורטוגל, ארצם של מגלי העולם

צילם, יואל שתרוג

Photo by Nick Bondarev on Pexels.com

ליסבון, בירת פורטוגל

6 תגובות בנושא “המגפה ששינתה את המשטר בפורטוגל

  1. יתכן כי כדאי שתדגישי בדם קנינו זכות גדולה והקמנו את מדינת ישראל כי עלינו להשאר כאן ולטפל בבעיה הכאובה של האיכות השלטונית במקום לרוץ ולבקש אזרחות פורטוגלית/ פולנית וכו ולדבר על הגירה.
    ברגע שמהגרים הופכים שוב להיות ״היהודים״ ונחשפים לגילויי אנטישמיות ברבדים שונים

  2. בוקר טוב ומועדים לשמחה לכולכם זהבה יקרה ! תודה ! תבורכו בכל מילי דמיטב ! בברכה, יוסי דה ליאון . פתח תקווה 8 באוקטובר 2020 .

  3. הי זהביקה,
    בדרכך המיוחדת לשלב היסטוריה בסיפור עוררת בי סקרנות רבה לדעת מיהו המלך
    ומיהו הווזיר.
    מחכה לספרייך בכיליון עיניים.
    חג שמח🌹

השאר תגובה