Site icon הנשים של טרואל

בהורטה למדתי כל מה שאני יודע

"בהורטה למדתי כל מה שאני יודע…"

כתבה, זהבה חן-טוריאל

צילומים, אורי חן

בימי הקורונה בהם, כמו כולם, אני מנועה מלצאת לחו"ל, מתחדדים הזיכרונות מטיולים קודמים. ברצוני לשתף אתכם באחד המקומות הקסומים והמיוחדים בהם טיילתי בספרד והוא הכפר הורטה דה סאן חואן.

ידעתי, שהצייר הידוע פבלו פיקאסו אמר פעם "בהורטה למדתי כל מה שאני יודע…" אך לא היה לי מושג למה התכוון עד שהגעתי למקום.

הכפר הורטה דה סאן חואן, נמצא על גבול קטלוניה- אראגון. כפר קטן וציורי השוכן בין כרמים מוריקים. מההרים המקיפים את הכפר מזדקרים צוקים גבוהים. 

בקיץ 1898, התארח פיקאסו הצעיר בן השש-עשרה, אצל חברו הטוב מנואל פלאריס שהתגורר בהורטה דה סאן חואן.  הוא שהה בכפר במשך מספר חודשים לצורך החלמה ממחלה בה לקה. פיקאסו ופלאריס הקדישו את הזמן לטיולים בטבע ואף התבודדו במערה בין צוקי ההרים. לימים סיפר שהשהות במערה העניקה לו תובנות על החיים והשראה לציוריו. 

כעשר שנים לאחר מכן, ב-1909, פיקאסו שכבר התמקד בקוביזם הגיע שנית להורטה עם אהובתו  פרננד אוליבייה,  שכמו נשותיו האחרות שימשה כמוזה וכמודל לציוריו. בין שתי התקופות הללו ניתן לראות עד כמה השהות בהורטה השפיעה על יצירותיו של פיקאסו ועד כמה נופיה השתלבו בציוריו. 

הצוקים המתנשאים מול הכפר הם הנופים שנגלו לעיניו של פיקאסו ובאו לידי ביטוי ביצירותיו. 

במרכז פיקאסו הנמצא בלב הכפר, במבנה ימי ביינמי מרשים שהיה בעברו בית חולים, הופתעתי לגלות אוסף מכובד מיצירותיו של פיקאסו מכל הסיגנונות שצייר.

בהשוואה למוזיאונים אחרים של פיקאסו בהם ביקרתי, שיקף המוזיאון בהורטה צניעות ויחד עם זאת אותנטיות המוסיפה להבנת יצירותיו. כשמביטים מחלונות המוזיאון החוצה אל כיוון ההרים, ניתן להבחין באופן ברור בנופים שהיוו את מקורות ההשראה של פיקאסו.

מהמנזר הקטן שבמורד הכפר ניתן להנות מנוף השראתו של פיקאסו וגם מהיין המיוצר במקום.

ציור הבית בהורטה, 1909/פבלו פיקאסו

קרדיט- ויקיפדיה

 

 

 

 

Exit mobile version