בהורטה למדתי כל מה שאני יודע

"בהורטה למדתי כל מה שאני יודע…"

כתבה, זהבה חן-טוריאל

צילומים, אורי חן

IMG_3307

בימי הקורונה בהם, כמו כולם, אני מנועה מלצאת לחו"ל, מתחדדים הזיכרונות מטיולים קודמים. ברצוני לשתף אתכם באחד המקומות הקסומים והמיוחדים בהם טיילתי בספרד והוא הכפר הורטה דה סאן חואן.

ידעתי, שהצייר הידוע פבלו פיקאסו אמר פעם "בהורטה למדתי כל מה שאני יודע…" אך לא היה לי מושג למה התכוון עד שהגעתי למקום.

הכפר הורטה דה סאן חואן, נמצא על גבול קטלוניה- אראגון. כפר קטן וציורי השוכן בין כרמים מוריקים. מההרים המקיפים את הכפר מזדקרים צוקים גבוהים. 

IMG_3327

בקיץ 1898, התארח פיקאסו הצעיר בן השש-עשרה, אצל חברו הטוב מנואל פלאריס שהתגורר בהורטה דה סאן חואן.  הוא שהה בכפר במשך מספר חודשים לצורך החלמה ממחלה בה לקה. פיקאסו ופלאריס הקדישו את הזמן לטיולים בטבע ואף התבודדו במערה בין צוקי ההרים. לימים סיפר שהשהות במערה העניקה לו תובנות על החיים והשראה לציוריו. 

כעשר שנים לאחר מכן, ב-1909, פיקאסו שכבר התמקד בקוביזם הגיע שנית להורטה עם אהובתו  פרננד אוליבייה,  שכמו נשותיו האחרות שימשה כמוזה וכמודל לציוריו. בין שתי התקופות הללו ניתן לראות עד כמה השהות בהורטה השפיעה על יצירותיו של פיקאסו ועד כמה נופיה השתלבו בציוריו. 

IMG_3281

הצוקים המתנשאים מול הכפר הם הנופים שנגלו לעיניו של פיקאסו ובאו לידי ביטוי ביצירותיו. 

IMG_3267

במרכז פיקאסו הנמצא בלב הכפר, במבנה ימי ביינמי מרשים שהיה בעברו בית חולים, הופתעתי לגלות אוסף מכובד מיצירותיו של פיקאסו מכל הסיגנונות שצייר.

בהשוואה למוזיאונים אחרים של פיקאסו בהם ביקרתי, שיקף המוזיאון בהורטה צניעות ויחד עם זאת אותנטיות המוסיפה להבנת יצירותיו. כשמביטים מחלונות המוזיאון החוצה אל כיוון ההרים, ניתן להבחין באופן ברור בנופים שהיוו את מקורות ההשראה של פיקאסו.

IMG_3300

IMG_3301

IMG_3308

מהמנזר הקטן שבמורד הכפר ניתן להנות מנוף השראתו של פיקאסו וגם מהיין המיוצר במקום.

20170917_122733 20170917_122110_HDR

ציור הבית בהורטה, 1909/פבלו פיקאסו

קרדיט- ויקיפדיה

File:Pablo Picasso, 1909, Maisons à Horta (Houses on the Hill, Horta de Ebro), oil on canvas, 65 x 81 cm, private collection.jpg

 

  • כל הזכויות שמורות

 

 

 

5 תגובות בנושא “בהורטה למדתי כל מה שאני יודע

  1. מעניין מאד ללמוד על מקורות ההשראה של יוצר מכל תחום שהוא. על אחת כמה וכמה על מקורות ההשראה של גאון
    כפיקאסו.
    תודה לזהבה ולאורי על הסקירה ועל הצילומים.

  2. מעניין מאד! השכלתי ונהנתי מהצילומים המרהיבים, תודה לך זהבה על השיתוף.

  3. זהבה יקרה, שתיגמר כבר הקורונה למען כולנו, אבל לא ייגמרו הזכרונות שהם כמעיין – שופע. תמיד תמיד תוציאי מזכרונך ותביאי לנו. סיפורים נפלאים. ותרשי לנו להחמיא לבן זוגך , אורי – הצלם וירטואוז, שמלווה אותך ואת המאמצים שלך בסיפורייך הוא ממחיש בצילומיו המיוחדים בהם הוא מכיל את כל מה שבלבבך.
    שבוע טוב, שבוע של בשורות טובות.

השאר תגובה