Site icon הנשים של טרואל

אסטפונה- עיר הפרחים

חברות וחברים יקרים,

כמו לכולכם היו לי תוכניות רבות שכולן נעצרו, כולל נסיעה מחקרית מתוכננת לספרד ופורטוגל. לספרד לא אוכל להגיע בקרוב, אך החלטתי להביא קצת ממנה אליכם.

ברצוני להקדיש את הכתבה הזו לספרד אשר בימים אלה, כמו מדינות אחרות בעולם, נאלצת להתמודד עם קריסת מערכת הבריאות שלה בשל עליה דרסטית במספר החולים והנפטרים מנגיף הקורונה.

בחרתי לספר את סיפורה של אסטפונה- עיר מיוחדת בדרום רצועת החוף של קוסטה דל סול. סיפור אופטימי המוכיח שחזון, אמונה וחריצות שהוביל אדם אחד שינו מציאות של תושבי העיר שרבים מהם חוו עוני ואבטלה ומעיר שוממה הפכה אסטפונה לעיר תיירות משגשגת.

אסטפונה (ESTEPONA)- עיר הפרחים/ זהבה חן-טוריאל

צילום התמונות: אורי חן

אסטפונה היא עיר דרומית ברצועת החוף של קוסטה דל סול. מקור השם אסטפונה הוא ככל הנראה מורי. מתקופת שלטונם של המורים המוסלמים שהגיעו מצפון אפריקה ושלטו על אזורים נרחבים בספרד עד הכיבוש הנוצרי. העיר נכבשה ב- 1457 על ידי הנרי הרביעי מלך קסטיליה שהפך את המסגד המקומי לכנסייה. הכנסייה הייתה מרכז החיים של אסטפונה במשך מאות בשנים.

לפני כעשר שנים, מצבה הכלכלי של אסטפונה היה בכי רע. ענף הפרנסה היחיד שלה היה ענף הדייג. מראה העיר היה עלוב וחוף הים מוזנח ושומם. הגירעון הכלכלי של העיר היה עצום, עד כדי כך שניידות המשטרה לא יכלו לפטרל ברחובות העיר כדי למנוע עבריינות, כי פשוט לא היה להם דלק. תלמידי בתי הספר נאלצו להביא מבתיהם נייר טואלט וציוד חיוני אחר, כי העירייה לא יכלה לספק להם אותם.

את השינוי המהפכני שחל בעיר ניתן ליחס לראש העיר ג'וזה מריה גרסייה אורבאנו. אורבאנו, עורך דין במקצועו מילא שורה של תפקידים בכירים במשרד המשפטים הספרדי וכיהן גם כפרופסור עמית באוניברסיטת UNED . כשנבחר לראש העיר בשנת 2011, הצליח להשיג תקציב שיקום לעירו, ויתר על שכרו והשקיע כל פרוטה בסגירת הגירעון. במקביל פיתח תוכניות שיקום לעיר תוך שאיפה למתג את אסטפונה, כעיר תיירות מודרנית שתהיה "הגן של קוסטה דל סול", עיר שתהווה אטרקציה מיוחדת שתמשוך אליה תיירים מכל העולם.

אורבאנו הזמין סטודנטים לאומנות שיחד עם תושבי השכונות תכננו שיפוץ מסיבי של בניינים ישנים בשכונות חלשות כאשר על קירותיהם צויירו עצים ופרחים, רחובות רבים במרכז ההיסטורי הפכו למדרחוב ענק שוקק מסעדות ובתי קפה כאשר על הקירות והמדרגות תלויים דרך קבע עציצי גרניום הפורחים כל ימות השנה בצבעים מרהיבים.

בעיר נבנה מוזיאון סחלבים מרשים, הגדול ביותר באירופה, המהווה גורם משיכה לכל חובבי הסחלבים מהעולם כולו.

חוף הים שופץ ונוקה והפך להיות לאחד החופים האטרקטיביים בקוסטה דל סול. פיתוח של רצועת החוף ממשיך גם כיום במטרה להזניק את העיר עוד יותר מבחינה תיירותית וכלכלית.

אסטפונה הפכה להיות למודל אורבאני אסתטי מתוכנן היטב , שמדינות רבות בעולם מאמצות אותו. ניתן לראות את השפעת השינוי שחל בעיר תוך מספר שנים בעמודי השער של מגזינים יוקרתיים ובכתבות מפרגנות לראש העיר והגשמת החזון שלו שמציב את העיר במקום אחר.

את המודל הזה למיתוג העיר הצעתי לפני שנתיים יחד עם קבוצת מנהיגות של צעירי קריית גת לראש העירייה. הקבוצה הכינה תוכנית מפורטת למיתוג השכונות הוותיקות והתקבלה באהדה על ידי ראש העיר. הקבוצה המשיכה לפעול ולפתח את המיזם במשך שנה ולאחר מכן הנושא עבר לידי העירייה כחלק מתוכנית שיקום השכונות.

כיום, כמו כל ערי ספרד שהוכנסו להסגר בשל הקורונה, גם אסטפונה סגורה ומסוגרת. כולנו יכולים ללמוד מן הסיפור הזה, לשמור על אופטימיות, ולהאמין בטוב האנושי גם אם המצב נראה רע, לתמוך אחד בשני ולנצל את הזמן לפיתוח מיזמים ורעיונות על מנת לממשם בעתיד כאשר המגפה תיעלם.

להנאתכם תמונות שצילם אורי בטיולנו באסטפונה. שימו לב, אלו ציורים על קירות בתי העיר ולא עצים או פרחים אמיתיים.

שבוע טוב, תשמרו על עצמכם, בריאות לכולכם!

 

Exit mobile version