Site icon הנשים של טרואל

אהבה יוונית/ יואל שתרוג

יואל שתרוג הוא צלם עתיר זכויות שהתחיל את דרכו כצלם גיאוגרפי וכיהן כעורך הצילום של מגזין הטבע המיתולוגי "מסע אחר". עם השנים יצא למסעות רבים בעולם והתאהב בצילום האורבאני ובצילום האנושי, ואנו זוכים לראות את התוצרים בהרצאותיו. צילומים אשר מתעדים רגעים מופלאים דרך עדשת המצלמה מנקודת המבט של יואל במקומות שונים בעולם.

יש לי פינה חמה בלב ליוון, במיוחד לאור השורשים המשפחתיים הנטועים בה, ולכן הרחקתי עד לפרדס-חנה כרכור על מנת לשמוע את הרצאתו של יואל "האלים משתוללים" – הרצאה המספרת את  סיפור התאהבותו ביוון. סיפור אהבה שנמשך כבר מספר עשורים בהם יואל פוקד את יוון שוב ושוב, ובה מגלה בכל פעם עוד חבל ארץ מרהיב בנופיו או עוד פינה מרתקת חבויה ובלתי מוכרת לתייר הממוצע שמעוררים את דמיונו ודמיון הצופים. 

משתפת אתכם בטעימה מההרצאה "האלים משתוללים".

את מסעותיו הצילומיים הראשונים תכנן בעקבות צלם העיתונות הצרפתי אנרי קרטייה ברסון-  Henri Cartier-Bresson שהיה אחד הצלמים המשפיעים בדורו על צילום הרחוב ואומנות הצילום. ברסון ידוע כאחד שפיתח את התפיסה הצילומית של "לתפוס את הרגע המכריע".

ב- 1987 יצא יואל למסע צילום ראשון ביוון וכדי לחסוך כמנהג הצעירים בחר באופציה הזולה ביותר שהוצעה לו לישון על סיפון ספינה (שעליה יש ליואל סיפור מעניין שאותו מספר בהרחבה). מאז יצא למסעות צילום רבים ברחבי יוון בתנאים משופרים יותר ועד מסעו הארוך לפני מספר חודשים אשר בעקבותיו נוצרה ההרצאה על יוון.

צולם ב-1987

יואל מתעד בצילומיו וסיפוריו את סיפורה של סלוניקי, בירת מקדוניה, מתמקד על האתרים ההיסטוריים של העיר ובמיוחד בתיאורי חיי הסווארים היהודים  שעבדו בנמל עד שנשלחו עם משפחותיהם למחנות ההשמדה במלחמת העולם השנייה.

המוזיקה היוונית היא חלק בלתי נפרד מהרצאתו ומלווה את הצילומים, המראות והסיפורים שביחד יוצרים חוויה מענגת. על רקע תמונת "המגדל הלבן" נשמעים צליליו של שיר אהבה נוגע ללב בלאדינו שיהודי סלוניקי נהגו  לשיר.

משתפת במילות השיר בעברית ובלאדינו  ושתי גירסאות לשיר בלאדינו

בים יש מגדל- En la mar hay una torre

אם הים היה חלב- Si la mar era de leche

 

יואל מגיע במסעו לכפרים מוכרים כמו Arnea הציורית, ולכפרים פחות מוכרים כמו Stagira עיר הולדתו של אריסטו. מתענג על סיפורי התושבים, על הכנסת האורחים, על הטעמים והניחוחות, על המשקאות המיוחדים שהגישו לו ובמיוחד על ארוחות הבוקר היווניות שהוא מתארם באופן כזה שאנחנו כמעט וחשים את טעמם. תיאוריו מקבלים עוצמה מיוחדת על רקע הצילומים המרהיבים.

צילום, יואל שתרוג 1987

סיפוריו משלבים הגיגי פילוסופים יווניים שהטביעו חותמם על העולם, אגדות מופלאות על אלים ומלכים וסיפורי עם המשרטטים מסגרת היסטורית-תרבותית עתיקת יומין לחוויה חושית שבה לכל תמונה יש סיפור יחודי שיואל קולט בעדשת המצלמה שלו ומעביר לצופים בנדיבות כמעשה אומן.

המסע עוצר לרגע ב- Serres  בה חיה קהילה יהודית מפוארת שנשלחה עם כיבוש הצורר הנאצי לאושוויץ. סופה העגום של הקהילה המפוארת ואובדנה צובט בלב ועצוב אבל יואל לא מניח לנו לשקוע ומספר שבעיר זו התחילה  גליקריה את הקריירה המוזיקלית שלה, אהובת הקהל הישראלי.

יואל ממשיך להוביל אותנו במסעו ל- Edessa  המכונה ונציה היוונית בשל מפליה והטברנות הנמצאות לצד הנחלים והמפלים, Volos  בה שחזרו את מרכבת האלים ארגו, מטאורה על צוקיה ומנזריה המרתקים ועוד כפרים הנסתרים מן העין שלחלקם הגיע ללא תכנון מוקדם ולחלקם הגיע בטעות וההתאהבות בהם ניכרת בצלילי קולו והתרגשותו כאשר הוא מתאר את חוויותיו.

הקהל הצופה מתענג על שירו המוכר של יורגוס דאלארס בתרגומו של יעקב גלעד והמושר בגירסה העברית על ידי יהודה פוליקר "עיניים שלי" וקולות רבים מתוך הקהל מצטרפים לשירה.

במהלך המסע הצילומי, יואל מצלם ומתעד את החופים התכולים והצלולים המושכים אליהם תיירים מכל העולם. 

יואל מממשיך במסעו היווני המרתק  ובהרצאה נוספת המתמקדת באיים היוונים משלב תמונות וסיפורים מרגשים כדוגמת סיפור ההצלה המופלא של יהודי זקינתוס. שתי  ההרצאות פותחות צוהר להיכרות רחבה יותר עם יוון.

במהלך ההרצאה מצטרפים הצופים לשירים המוכרים, הנוכחים בהרצאה חולקים ביניהם את רשמיהם לאחר ההרצאה  בהתלהבות רבה: "עושה לי חשק לנסוע ליוון", " אני חוזרת הבייתה וקונה כרטיסים ליוון" ועוד…

הופתעתי למצוא אנשים רבים שבאו לשמוע את יואל פעם שנייה או שלישית על אותו נושא. הם מעידים שבשבילם ההרצאה היא תחליף לטיול ליוון.

תודה ליואל על התמונות ששלח לי כדי להמחיש גם לכם את החוויה הנהדרת שחוויתי בהרצאתו. כעת מתחשק גם לי לנסוע ליוון ולטייל במקומות עליהם שמעתי בהרצאה ושעדיין לא ביקרתי בהם.

המעוניינים לקבל מידע נוסף על הרצאה זו והרצאות נוספות, מוזמנים לפנות לאתר של יואל שתרוג "אדמה- יוצרת" ולהירשם באתר לניוזלטר בו מתפרסמים מדי שבוע עדכונים, צילומים וקישורים מעניינים. למעבר לאתר "אדמה יוצרת" נא ללחוץ כאן>>

Exit mobile version