והן עוברות בסך כשרשרת מסירה

"והן עוברות בסך כשרשרת מסירה. משמיעות צלילים ענוגים של שפה כמעט נשכחת."

ספרים הם מסע למקומות מרתקים בהם הדמיון ממריא ולפעמים מתפרע, מסע המחבר בין עבר ועתיד ומעורר זיכרונות שראוי שיזכרו. מסע במהלכו דמויות נרקמות, עלילות נשזרות, מתעוררים ומתחדדים חושים של ריחות, טעמים, מראות ונופים. מסע שבו אגדה, חיזיון ומציאות משתלבים מבלי לדעת אם הסיפור התרחש באמת או פרי מוחו הקודח של היוצר .

הספר "הנשים של טרואל", נכתב כפרוזה כתוצר המסע האישי- המחקרי שחוויתי במשך מספר שנים. עברו בסך הכל שבעה חודשים מאז יציאתו לאור והמסעות החדשים שנוצרו בעקבותיו מזמנים לי מפגשים מרתקים אשר בעקבותיהם הגדלתי את מעגל החברים שלי בקהילות שונות המתעניינים בסיפורם של מגורשי ספרד מכל רבדי החברה הישראלית.

קרדיט מיוחד ברצוני להעניק לקבוצת "שוחרי הלאדינו" בפייסבוק שאותה מנהל ביד רמה ומקצועית אלדו סבי יחד עם חברים נוספים. נפגשתי באופן וירטואלי עם חברי הקבוצה שפועלים ללא לאות לשמר ולקדם את שפת ותרבות הלאדינו בישראל. בחודשים האחרונים נפגשתי עם חלק מהם פנים אל פנים, מצאנו מכנה משותף ביצירה, בכתיבה , בתיעוד ובשפה. נחשפתי לחוות דעתם המפרגנת של רבים שלא הכרתי בעבר ולפני פרסום הספר והבלוג "הנשים של טרואל". חברות וחברים חדשים אלה עטפו אותי בחיבוק חזק לתוך הקהילה הגדולה של "שוחרי הלאדינו".

בהזדמנות זו ברצוני להודות לעדינה קונפורטי רכזת מועדון הלאדינו באשקלון שהאמינה בי מן הרגע הראשון ופתחה לי דלת ענקית למועדון הלאדינו באשקלון – עיר הולדתי וילדותי, בה נשאתי את הרצאתי הראשונה לאחר השקת  הספר בבית התפוצות. שבעה חודשים עברו ודבר הספר עובר מפה לאוזן ובלי הפצה מסחרית והמהדורה השנייה אוזלת. שותפים להפצה זו חבריי וחברותיי משכבר הימים, משפחתי הרחבה וחבריי וחברותיי מקהילת הלאדינו ועל כך תודתי. הספר לקראת הפקת  מהדורה שלישית ואני מרצה בכל רחבי הארץ עם רפרטואר הרצאות שגדל והולך. מוקירה לעדינה על הלווי, החיזוק, הגיבוי והפירגון לאורך כל הדרך. עדינה מקדישה עצמה יחד עם מוני, האיש שאיתה, למען הכלל ולקידום מורשת הלאדינו בישראל יותר משני עשורים.

שבוע הספר העברי מאפשר להעלות לקדמת הבמה יוצרים עצמאיים. שמחה לבשר לכם שהספר "הנשים של טרואל" ישתתף בשבוע הספר העברי בכיכר רבין בדוכן "ספרי ניב" וכן ביריד הספר במודיעין.

לקראת שבוע הספר העברי, ברצוני להמליץ ולפרגן מכל הלב על מספר ספרים/יצירות של חברותיי החדשות מקבוצת "שוחרי הלאדינו". "נשות הלאדינו" כפי שאני נוהגת לכנות אותן ואשר מקיימות הלכה למעשה את המשפט שפותח את ספרי : " והן עוברות בסך כשרשרת מסירה, משמיעות צלילים ענוגים של שפה כמעט נשכחת". ספרים ויצירות שקראתי לאחרונה ואהבתי מאוד, וכולם קשורים לתרבות הלאדינו.

"עיני אעצום והריני אתכם"/ שרה סופרין-ברוך

20190604_112816

שריקה סופרין-ברוך ארזה את עולם הזיכרונות שלה לתוך ספר מקסים אשר יצרה, המגולל את קורות משפחתה בסלוניקי ועד לילדותה בנווה צדק.

הספר מעוצב בטוב טעם, כמעשה תחרה שרקמו הנשים לנדוניית הבת ומשלב בסיפור המרתק תמונות משפחתיות עוד מימי סלוניקי של שנות השלושים של המאה העשרים, מתכונים שעברו במשפחתה מדור לדור, מנהגים שהיו נפוצים בקהילות מגורשי ספרד, אמונות ופתגמים בלאדינו.

הספר האישי של שריקה הוא ספר געגועים לעולם שהיה ואינו עוד. עולם ששריקה ממשיכה לשמרו, לתעדו ולקדמו למען נכדיה ולמען הדורות הבאים. ספר שנכתב באהבה רבה תוך תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר.

שריקה שיתפה קטעים אחדים מספרה בקבוצת "שוחרי הלאדינו" בפייסבוק. בכתיבתה ובזיכרונותיה בולטים הקשרים הבינדוריים העוצמתיים ומלאי האהבה והחמלה לאלה שגידלו אותה והעניקו לה מערכיה ומורשתה התרבותית. לשריקה קבוצה בפייסבוק שמנוהלת על ידה ובה היא מתעדת את נווה צדק של ילדותה.

הספר אינו מופץ באופן מסחרי , אך ניתן להשיגו במרכז מורשת שאלוניקי ויוון, לו תרמה עותקים מספרה למען הכלל.

ומתכון מתוך הספר לשבועות- הבוריקיטאס של שרה סופרין

20190606_085730

חגואל או הסיפור על סוליקה היפה/ שרה שלום

(סדרת שלום קריאה, הוצאת מסדה, 1995)

20190604_112951שרה שלום, חברה נוספת שנחשפתי לכתיבתה ופועלה בתחום שימור וקידום תרבות הלאדינו, כתבה ספר ילדים נפלא. הספר מיועד לילדים בכיתות א'- ג' אך בהחלט שווה קריאה גם לילדים בוגרים יותר ואף למבוגרים המעוניינים להעביר בדרך מרתקת ולא טראומטית את סיפורם של מגורשי ספרד.

שרה מנגישה את סיפורם של מגורשי ספרד ומספרת סיפור  המתחבר היטב לשורשי משפחתה, דבר שהופך את הספר לאישי ומעביר את המסרים הערכיים באופן שהם מעוררים הזדהות ואמפטיה לתכני הסיפור.

הכתיבה מעניקה כבוד רב לשפה העברית: הסיפור כתוב בעברית תקנית תוך התחשבות ביכולתם של הילדים הצעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה.

הסיפור מתאר את סיפור אהבתו של מלך מרוקו לסוליקה היהודיה היפה. מה הקשר למגורשי ספרד ולשורשי משפחתה של שרה שלום? תצטרכו לגלות בעצמכם.

שרה שלום סופרת, כותבת ומנהלת בלוג אישי הנקרא "וחוץ מזה…" של סיפורים אישיים ומרגשים מאוד בו המתעדים את זיכרונות ילדותה שבהם מוטבעים שפת ותרבות הלאדינו.

NASI YO EN TUS BRASOS- נולדתי לזרועותייך / מדי מלכי-כהן

20190606_110404

מדי מלכי- מלכי היא האוטוריטה והמומחית שלי לשפת הלאדינו. שורשי משפחתה נטועים בתחנות הגיאוגרפיות והתרבותיות של שורשי משפחתי ברודוס ומילאס. מדי אוספת חומרים ומתעדת שנים רבות קהילות לאדינו שונות והיא בעלת אוצרות ידע בתחום. כשנכנסים אל מדי הביתה היא בראש וראשונה מאכילה את האורח/ת במיטב מטעמי הלאדינו מעשה ידיה ורק אחר כך מתפנה לשוחח בלאדינו כמובן ( לפעמים חומלת עלי ומרשה לי לדבר קצת בעברית). מדי משתפת מתכונים מדי פעם בקבוצת שוחרי הלאדינו בפינתה "חלון למטבח הספרדי". מטעמים המעוררים את הזיכרון ואת החייך. אשת אשכולות ומוסיקאית כישרונית שכותבת ומלחינה שירים בלאדינו. ממליצה לכם לשמוע את הדיסק האחרון שלה NASI YO EN TUS BRASOS שאת כולו כתבה והלחינה, בביצוע של בטי קליין הנפלאה.

שיר ירושלים בלאדינו מתוך הדיסק

מתכון בויוס לשבועות של מדי מלכי- כהן מפינתה "חלון למטבח הספרדי"

שירן שחר- בורק/ יוצרת, מוסיקאית וזמרת לאדינו

שירן האהובה היא השותפה שלי להרצאות. מפגש עם חברי יואל שתרוג מנכ"ל בית הספר לצילום  "אדמה" ומרצה כישרוני מאוד, שבין הרצאותיו תמצאו את ההקשר היווני לקהילות הלאדינו : "האלים משתוללים" ו"יוון- כחול ולבן בים האיגאי", יצר את החיבור ביני לבין שירן שחר-בורק הנהדרת, שקולה קול זמיר וכישרונותיה רב-תחומיים. שירן מפתחת וכותבת תוכניות לימוד להוראת תרבות הלאדינו במערכת החינוך ובנוסף לשיתוף הפעולה בינינו בהרצאות, שירן הלחינה כבר ארבעה שירים שכתבתי, שלושה בעברית ואחד בלאדינו והיד עוד נטויה. שירן ,שגילה כגיל בנותיי, היא חברת נפש, דבר שמוכיח שפער הגילאים רק מפרה בעבודה משותפת וניתן ליצור ביחד יצירות חדשות המשלבות עבר והווה בהנאה מרובה.

בוידאו הבא שצולם באופן חובבני באחת ההרצאות האחרונות ניתן לטעום את השיר "לושי לושי" שכתבתי ושירן הלחינה, מוסיקה שמזכירה רומנסות עתיקות.

מבטיחה שבהמשך נעלה את שירי המקור שלנו באיכות טובה יותר.

בינדיצ'אס מאנוס- בעריכת ילדיה של שמחה רפאל-יוסף

20190604_112653

חיים, רויטל ואסף יוסף, ילדיה של שמחה רפאל- יוסף עשו מעשה חשוב למען הדורות הבאים ואספו מתכונים של סבתם אסתר רפאל ( לבית ויוונטה) ז"ל. מתכוני מטעמים שנהגה לבשל ולהכין עוד במולדתה הישנה שבאי קורפו ביוון.

החוברת שיצרו משקפת הווי בית לאדינו חם ואוהב. לצד המתכונים ניתן למצוא תמונות של המעדנים המצולמים באיכות גבוהה והממחישים את תהליך הבישול או האפייה והתוצר הסופי.

המתכוננים מעוררים בי זיכרונות לטעמים של ילדותי. את חלקם אני נוהגת להכין ותוך כתיבת שורות אלה בעודי מעלעלת בחוברת קבלתי השראה והחלטתי לגשת לכיריים ולהכין את תבשיל הגיבץ שאני כל כך אוהבת ( תבשיל של ירקות  שיכול להיות גם מצע לקציצות בשר, דגים או עוף: (בגירסה שלי אני משתמשת במעט ירקות על מנת לשמור על הטעמים חותכים לקוביות עגבניות פלפלים ירוקים בהירים, פלפלים אדומים, בצל, חציל, שום, מלח, פלפל, שמן זית. מבשלים ללא נוזלים על כיריים או בתנור. )

שיחון לאדינו/ מתילדה כהן- סראנו

מתילדה כהן סראנו המכונה גם בקרב מכריה כ"כוהנת הגדולה של הלאדינו", כתבה לאחרונה שיחון בלאדינו.  מנגיש את השפה לצרכי היום יום וכיף להיעזר בו. 

כתבה נפרדת על מתילדה תוכלו למצוא בבלוג>>

מתכונים שלי מבית אמי לשבועות:

סוטלאץ של שבועות, יום הכיפורים וכל השנה.

פישקאדו קון אגריסטאדה

ג'גיק משודרג בנוסח שאני אוהבת

מוזמנים לפגוש אותי בשבוע הספר בתל-אביב ובמודיעין.

חג שמח!

IMG-20190604-WA0003

זהבה חן טוריאל

  • כל הזכויות שמורות למחברת זהבה חן-טוריאל

4 תגובות בנושא “והן עוברות בסך כשרשרת מסירה

  1. תודה על הפירגון חברה יקרה.
    לכבוד הוא לי להימנות עם הנשים היוצרות שהזכרת בכתבה.
    כולנו מתרפקות באהבה וחום על ברכי תרבות הלדינו.
    מאחלות לכך ולכולנו המשך עשיה נעים.

  2. זהבה יקרה,
    קשה לי לתאר את ההתרגשות שאפפה אותי בעת קריאת סקירתך הכל כך מחמיאה ומדויקת.
    היה זה כאילו חדרת לנישמתי וידעת לזהות בדיוק את רגשותיי וכוונותיי בעת יצירת הספר.
    אשרני שזכיתי להכיר אישה וחברה כל כך מיוחדת ורגישה כמוך!
    מאחלת לך המשך עשייה מוצלחת.
    אוהבת ומעריכה,
    שריקה

  3. זהבה המקסימה,
    כבת לתרבות ליטא וירושלים, גרמת לי להתאהב בתרבות הלאדינו. לשמוע באזני רוחי את הניגונים ולחוש את טעם המעדנים.
    עקבתי מקרוב אחרי המסע האישי שלך, והוא עצמו כמו ספר מעורר סקרנות, שכל יום נפתח בו דף חדש ומרתק, ושאר הספרים שהזכרת גם הם חלק ממנו. כן יירבו עמודים ופרקים וספרים מלאי השראה כאלו.
    תודה

השאר תגובה