סנטה אסתריקה של האנוסים

סנטה אסתריקה של האנוסים/ זהבה-חן טוריאל

הלילה ירד על הכפר הקטן שליד ליסבון.

חשכה ודממה אפפו את הבתים, מרביתם של בני הכפר כבר נמו את שנתם ורק אורן של עששיות מעטות בקעו מהחלונות הזעירים.

באחד הבתים שבקצה הרחוב, נשמר השקט בקפידה אך בחדריו פנימה ניכרה תכונה רבה.

כל בנות המשפחה התכוננו לשבוע הבא, ללילה הראשון של הירח המלא של חודש פברואר.

"לינדה, את תצומי ביום השלישי של החג," לחשה אמה של לינדה.

לינדה בת השתיים-עשרה הייתה נרגשת מאוד, כבת בכורה למשפחתה תצטרף סוף סוף לצום של הנשים. סימן להתבגרותה ולהשתייכותה למעגל הסוד של בוגרות המשפחה. הצום לכבודה של אסתר הקדושה ימשך שלושה ימים, אך כדי לא לעורר חשד אצל השכנים הנוצרים וגם כדי שלא יפגעו בבריאותן, יחלקו ביניהן את הצום: ביום הראשון תצום סבתא, ביום השני אמא וביום השישי לינדה. הן גם ילכו יחד לכנסיה שבמרכז הכפר ובלבן פנימה יתפללו לקדושה הפרטית שלהן שכל כך אהבו.

לינדה לא ידעה את נפשה, "סנטה אסתר" הייתה הקדושה הנערצת עליה ביותר. היא ידעה שהיא הייתה מלכה במדינה רחוקה בשם פרס, שהסתירה את זהותה וסודות מנהגיה, במצוות דודה, כדי שלא ירעו לה ולעמה. הסיפורים שסיפרו לה עליה נשות המשפחה רק הגבירו את הערצתה לקדושה אסתר אשר הצילה מסכנה גדולה את כל עמה. אסתר הייתה המודל של לינדה לאומץ לב וכמו כל משפחתה הזדהתה איתה ועם ייסורי הסתרת זהותה.

"ומה אחרי הצום, אמא?" שאלה לינדה.

"הסעודה כמובן," השיבה האם.

לינדה חייכה לעצמה, יחד עם סבתה ואמה יכינו מעדנים שונים שמקורם בספרד, המולדת הישנה שממנה הגיעו בני משפחתה לפני מספר דורות. בעיקר ציפתה להשתתף בהכנת המאכל האהוב עליה לסעודת "סנטה אסתריקה" העוגה שהיו מפסלים את בצקה בדמות ציפורים ובמרכזה ביצה. את המעדן הזה אהבה במיוחד.

"המתכון עובר במשפחתנו מדור לדור, עוד מספרד", ספרה כמנהגה סבתה ומיד השביעה את לינדה לא לספר על כך לאיש. הפחד מהשכנים ומהאינקוויזיציה היה גדול.

"זה הסוד שלנו !" לחשה האם ובקולה נשמע הפחד.

"זה גורלנו וזו אמונתנו! אלו המנהגים שלנו. אנחנו לימדנו אותך ובעתיד את תלמדי את בתך," ציינה הסבתא כעובדה.

לינדה ידעה שני דברים על החג של סנטה אסתר: הראשון היה, שאסור לצום שלושה ימים רצופים כי אפשר לחלות ולמות ולכן יחלקו את הצום בין שלוש נשים, כל יום אישה אחרת תצום את הצום של סנטה אסתר. השני היה, שאת הסעודה המיוחדת הם יעשו בשקט ובחושך כדי שהשכנים לא יחשדו בהם שהם נוהגים מנהגי היהודים.

"ועכשיו לכי לישון", פקדה האם.

לינדה עצרה בפתח חדרה ונשקה את המשקוף הימני של דלת הכניסה. היא צעדה לכיוון השידה הקטנה שניצבה בסמוך למיטתה הצרה. לצד העששית הקטנה שהאירה את החדר בלטה דמות הצלמית של סנטה אסתר. לינדה כרעה לפני השידה, הצטלבה ונישקה את הצלמית ומלמלה כמה מילות תפילה בשפה עתיקה שלא ידעה את מקורה. הצלמית הזו של סנטה אסתריקה תשמור עליה מכל משמר, כך הבטיחה לה אמה.

על משמעותה של המלכה אסתר בחיי היום יום של האנוסים ושמירת הזיקה שלהם ליהדות:

גם אם הכנסייה הקתולית לא הכירה בקדושת אסתר באופן פורמאלי כסנט ( קדוש), היא קיבלה את העובדה שקתולים רבים קדשו דמויות ויצרו צלמיות בדמותם. האנוסים המירו את דמותה של מלכת אסתר היהודייה לקדושה נוצרית כדי שיוכלו להמשיך להתפלל אליה ולחגוג במקום פורים את פסטיבל "סינט אסתר" או בשמותיו האחרים "סנטה אסתר" או "סנטה אסתריקה". מקור החג של סינט אסתר היה בספרד, אך עם בריחת היהודים והאנוסים לפורטוגל המשיכו לחגוג אותו בגירסה הנוצרית במקום החדש. האנוסות נהגו להעביר את המנהגים שמקורם ביהדות מאם לבת וכך הפסטיבל של "סינט אסתר" עבר יחד עם האנוסים לעולם החדש ובעקבותיהם הגיעה האינקוויציה לדאוג שלא יחזרו ליהדותם. בשנים האחרונות התבצעו מחקרים רבים על מסמכי האינקוויזיציה ונמצאו מסמכי חקירה רבים שבהם רשמו האינקוויזיטורים את העדויות שגבו במקסיקו מהאנוסים הנחקרים על מקור החג ומנהגיו.

"סינט אסתר" או  "סינט הסתר" ( במשמעות של הסתרה, להסתיר), מצוין ב-24 במאי כמועד חשוב בלוח- השנה של הכנסייה הלותרנית במיסורי ארצות הברית. אסתר הקדושה מוכרת כקדושה גם בכנסיה הקופטית, האורתודוכסית המזרחית. ישנן גרסאות נוספות בכתבים יווניים ולטינים על דמותה וחלקה של אסתר – גרסאות שלא מופיעות בסיפור התנכי.

מידע נוסף על אסתר הקדושה ניתן למצוא קישורים נוספים:

על האמונה והמנהגים ב"סינט אסתר":

The times of Israel/

על הצלמיות של האנוסים במקסיקו:

http://colonialmexicoinsideandout.blogspot.com/2016/01/queen-saint-esther-world-within-image.html?m=1

 

Although Queen Esther was not canonized by the Catholic Church, the anusim transformed her into Saint Esther. (courtesy)

צלמית  של אסתר הקדושה.

מקור התמונה- https://esefarad.com/?p=54570

Esther the Righteous WEB

מקור התמונה של "הקדושה אסתר":

כנסיית ST.JOHN ׁכנסייה אורתודוכסית

https://stjohnmemphis.org/saint-esther/

  • כל הזכויות שמורות למחברת זהבה חן- טוריאל
  • קרדינטים לתמונות מצויינים.
  • קרדיט לתמונה הראשית ויקיפדיה

2 תגובות בנושא “סנטה אסתריקה של האנוסים

  1. הי זהבה, נהניתי להתוודע אל מידע חדש הקשור אל אבותי בדרך המעניינת בה בחרת. תודה.😊

  2. זהבה יקרה,
    מעניין מאד, תמיד שמחה ללמוד דברים חדשים, תודה.
    שריקה
    נ.ב. היתה תקופה שסמלו שלו מותג הקפה STARBUKS COFFEE נחשב כמייצג בלוגו שלו את דמותה של אסתר המלכה שהיא דמות מרכזית במסורת היהודית, אי לכך, מדינות מוסלמיות החרימו אותו.

השאר תגובה