מיליוסה הנערה היהודייה מטורטוסה

"מיליוסה אלמה מייה, עוד מעט השבת נכנסת, האם הכל כבר מוכן?"

"כן מאדרי קרידה, השולחן ערוך. החלה כבר על השולחן", השיבה מיליוסה לאמא מרים.

מיליוסה ומרים, לבושות במיטב מחלצותיהן,  ניצבות אל מול הפמוטים שעל השולחן, מכסות בכפותיהן את פניהן ומברכות בעברית כמנהג הנשים היהודיות בספרד: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת". מרים מדליקה את נרות השבת ומיליסיה פותחת את דלת הבית הכבדה לאביה.

יהודה האב, נכנס הביתה מבית הכנסת ומברך את שתיהן לשבת שלום.

אני מניחה, שדיאלוג זה יכול היה להתקיים לפני 1,600 שנים בעיר טורטוסה בחבל קטלוניה, בספרד. מליוסה , בתם של יהודה ומרים, חיה בטורטוסה שבספרד במאה השישית לספירה, בתקופת שלטונם של הויזיגותים.

משפחתה של מיליוסה הגיעה ככל הנראה לטורטוסה עם אחד האצילים הספרדיים הרומיים, לאחר חורבן בית שני. הרומאים שגירשו את היהודים מארץ ישראל, פיזרו אותם ברחבי האימפריה הרומית וכך הגיעו היהודים גם לספרד. הויזיגותים, נלחמו ברומאים וכבשו חלקים מאיזורי שליטתם גם בספרד. אין מידע רב על יחסי היהודים והויזיגותים בספרד, מניחים שהיהודים נהנו משלטון סובלני כלפיהם, לפחות בתחילת שלטונם ולפני שהויזיגותים הקצינו באמונה הנוצרית שקבלו עליהם. היהודים, שידעו שפות רבות והיו משכילים יחסית לאוכלוסייה הכללית סייעו להם בתפקידים שונים שמלאו באזורי שליטתם.

את המצבה שהייתה על קברה של מיליוסה, גילו בחפירות ארכיאולוגיות בעיר העתיקה של טורטוסה. המצבה כתובה בעברית, יוונית ולטינית ועליה נחצבו פעמיים חמישה כוכבים שסודרו בצורת מגן דוד וכן סמל המנורה. על המצבה כתוב בעברית: "הקבר הזה של מיליוסה, בת יהודה ומרים…לברכה נשמתה…שלום". המצבה נמצאת במוזיאון הקתדרלה של טורטוסה והיא אחת העדויות הקדומות ביותר של נוכחות יהודית בעיר טורטוסה שבספרד.

הגילוי הזה של מצבה של נערה יהודייה מהמאה הששית לספירה המוצגת באחד החללים של הקתדרלה הגדולה בטורטוסה, היה גילוי מרגש במיוחד.

ואגב חלות שבת…

בקטלוניה ובארגוניה, אחד המאפים הפופולאריים הן בצורות של חלות קלועות קטנות, שנמכרות כמעט בכל בית מאפה או קונדיטוריה. היה מפתיע לראות את החלות הקטנות הללו בכפרים הנדחים ביותר בתוך ספרד.

וכיצד מתקשרת העיר טורטוסה שבקטלוניה לספר שעיקר התרחשותו בממלכת אראגוניה?

ב- 1413, התקיים בטורטוסה אחד הוויכוחים המפורסמים, שהתקיימו בין יהודים לנוצרים. ויכוח שיזם המומר היהודי יהושוע הלורקי. הוזמנו לוויכוח רבנים מרחבי ממלכת אראגוניה. הוויכוח נמשך חודשים ארוכים ומטרתו היה להתיש את הרבנים שהגיעו ממקומות רחוקים , מנותקים ממשפחותיהם. תוצאות הוויכוח היו מרות מאוד ליהודים, התנצרות כפויה על אלפי יהודים בטורטוסה ובממלכת אראגוניה.

  • כל הזכויות שמורות למחברת זהבה חן- טוריאל
  • צילום המצבה בקתדרלה של טורטוסה, אורי חן

תגובה אחת בנושא “מיליוסה הנערה היהודייה מטורטוסה

השאר תגובה