היו גם פיראטים יהודים-ספרדים

בתקופות  היסטוריות שונות, אגן הים התיכון לא היה מקום בטוח עבור נוסעים וסוחרים שהפליגו בספינות. ידוע על פיראטים, שהשתלטו על ספינות, רצחו את כל מי שהיה עליהן ושדדו את תכולתן. במקרים רבים אחרים שבו את האנשים, הנשים והילדים ומכרו אותם לעבדות בשווקי הערים הגדולות. לא פעם נפדו יהודים שנשבו על ידי פיראטים על ידי הקהילות היהודיות שחיו בערים אלו או מסביב לאגן הים התיכון. פדיון השבויים הינו מנהג יהודי עתיק יומין שביטא את אחריות הקהילות היהודיות לפרט שהיה בסכנת חיים או בסכנת עבדות.

בספר 'הנשים של טרואל', מתוארים חיי הסוחרים היהודים שנעו בנתיבי הימים, בצל הסכנה והחשש שיותקפו על ידי שודדי ים.

שודדי הים תוארו בספרות כזרים, רשעים, אכזריים וכאלה שחיים בשוליים החברתיים, שאינם נשמעים לחוק או לשלטון  וכל שאיפתם היא לרצוח ולשדוד. דרכם של שודדי ים אמנם אינה מתיישבת עם ערכים יהודיים של חמלה, כבוד ואמונה, אבל בין שודדי הים היו גם יהודים…

הכותרת עצמה נשמעת בלתי הגיונית ומופרכת מעט…

פיראטים יהודים?

פיראטים יהודים ספרדים?

"בלתי אפשרי! אין סיכוי שהיו יהודים פיראטים!" הצהירו בקול מספר מחברי…

"זו עובדה אמיתית" ,  ציינתי.

לפני מספר שנים נתקלתי במאמר על יהודים ספרדים יורדי-ים,  שהתנצרו בכפייה ונרדפו על ידי האינקוויזיציה. התרגשתי להתוודע לסיפורים על הפיראטים היהודים , עד שתכננתי לכתוב ספר עליהם. גנזתי את המחשבה, לאחר שראיתי בחנות הספרים את ספרו של אילן שיינפלד, 'אשת הפיראט היהודי'.  שיינפלד התמקד ב רבי שמואל פאלאג'י, הפיראט היהודי המרוקני ממגורשי ספרד, אשר פעל כנגד הספינות הספרדיות בעיקר בקריביים ושדד את אוצרותיהן. פאלאג'י קבל פריוואטיר ( אישור פורמאלי לביצוע פעולות לא חוקיות) מממשלות שונות לפעולותיו בים.

אך היו גם פיראטים יהודיים-ספרדים נוספים:

אותם יהודים ספרדים,  מומרים או אנוסים, הצליחו להימלט מספרד ומפורטוגל והפכו לשודדי-ים, ששאפו לנקום בספרדים ובפורטוגזים על שהתעללו ורצחו את משפחותיהם. חלק מהם קבלו אישור מידי מלכי הולנד, צרפת ואנגליה להילחם בספינות ספרדיות, להכניע אותן ולשדוד כתמורה את כל תכולתן. לאותם אנשים ניתן הכינוי פריוואטירים. הם מלאו תפקיד של דיפלומטים וסוכנים חשאיים בשירות הוד מלכותם של המלכים אויבי ספרד,שכרם והבונוס שלהם היו הסחורות, מטילי הזהב והאוצרות שהובילו הספינות הספרדיות לקולוניות החדשות שלהם מעבר לאוקיינוס הגדול.

הפיראט היהודי המפורסם ביותר היה אברהם הנריקס כהן שמשפחתו נמלטה מספרד לפורטוגל כדי להינצל מהתנצרות בכפיה. אך גם בפורטוגל לא שפר מזלם והם נאנסו להמיר את דתם בהמרה הגדולה. כהן חי כאנוס תחת איומי האינקוויזיציה הפורטוגזית, עד שתפסה אותו האינקוויזיציה והוא עונה קשות. כהן הצליח לברוח לאמסטרדם והחליט להתנקם בספרדים ובפורטוגזים. יצר קשר עם השליטים ההולנדים ומילא עבור הצי ההולנדי תפקיד של סוכן חשאי. הוא התיישב בג'מייקה וכשבידו פריוואטיר מממשלת הולנד, תקף ספינות ספרדיות ושיבש את השליטה הספרדית באזור זה. הוא שיתף פעולה עם סר הנרי מורגן, פיראט ידוע לשימצה. ב- 1628 כהן השתלט על אוצר ספרדי בחופי קובה בשווי של כביליון דולר (בשווי של היום). כהן ויתר על חייו כפיראט בגיל מאוחר, כאשר סר הנרי מורגן הפך להיות המשנה למושל ג'מייקה וחנן את חברו הטוב. כהן לא היה הפיראט היהודי היחיד באזור,חברו לו פיראטים יהודים נוספים שהצטרפו לספינותיו. הפיראטים היהודים של ג'מייקה קראו לספינותיהם על שמות גיבורים יהודים עתיקים ונביאים כמו שמואל הנביא, אסתר המלכה ומגן אברהם. בג'מייקה, התפתחה קהילה יהודית של אנוסים שחזרו ליהדות ובית הכנסת העתיק נותר על תילו עד היום.

פיראט יהודי ספרדי נוסף היה סינאן ראיס– "היהודי הגדול", ממגורשי ספרד, אשר מצא מקלט בסמירנה ( איזמיר העתיקה, שהייתה בתחום שליטת האימפריה העות'מאנית). סינאן היה יד ימינו של ח'יר א- דין פאשה המכונה "ברברוסה" שהיה שודד ים, מדינאי ואדמירל עות'מאני בשירות הסולטאן סולימאן המפואר ופעל כנגד אויבי האימפריה. על ספינת שודדי הים שלו הניף דגל עם ששה כוכבים בצורת מגן דוד.

בקישור הבא  תוכלו ללמוד עוד על שודדי ים יהודיים ספרדיים מתקופת ימי הביניים עד העת החדשה.

ולסיום, תארו לעצמכם תמונה מהעבר, כאילו לקוחה מסרט: ספינת פיראטים נושאת דגל שחור, שעליו מצויירת גולגולת מפחידה ולצדה ששה כוכבים המסודרים כמגן דוד, במעמקי הספינה יש בית כנסת קטן עם ארון קודש. ספינת הפיראטים משתלטת על ספינה ספרדית בים הקאריבי. פיראטים יהודים מסתערים על מלחי וחיילי הספינה וקוראים קריאות מלחמה בספניולית ( לאדינו). כשהמאבק מסתיים והשלל נאסף, הם מודים לאלוהים בשפת הקודש.

מסתבר שהמציאות עולה על כל דימיון.

כתבה, זהבה חן- טוריאל

  • כל הזכויות שמורות לזהבה חן- טוריאל

 

2 תגובות בנושא “היו גם פיראטים יהודים-ספרדים

  1. זהבה,
    האמת, חידשת לי בעניין הפירטים היהודים ספרדים.
    הסיפור ממש מרתק, ניהניתי לקרוא.
    תודה הטיפ לגבי הספר של אילן שיינפלד באותו עניין.

השאר תגובה