בת האדריכל המורי ט'ורילה ואמנות המודחאר

עלילת הספר 'הנשים של טרואל' מתחילה בעיר טרואל, שהייתה עיר חשובה בממלכת אראגוניה בספרד. את העיר טרואל מכנים העיר של המודחאר "town of mudéjar" .

הארכיטקטורה הבולטת בעיר, היא אומנות המודח'אר מתקופת ימי הביניים, המשלבת אלמנטים נוצריים, יהודיים ומוסלמים. מקור השם מודחאר, היא מהמילה MUDAYYAN  בשפה הערבית, שמשמעותה "אלה שהורשו להישאר", כאשר הכוונה הייתה למוסלמים.

סיגנון האדריכלות שואב את מקורותיו מסיגנון האומנות המורי ( המוסלמי ) שבא לידי ביטוי בכל תחומי האומנות והארכיטקטורה בממלכות המוריות בספרד. את סיגנון המודחאר ניתן למצוא בין המאות השתיים עשרה לשש עשרה, עם הכיבוש הנוצרי של ממלכת אראגוניה לאורך נהר האלבו.

העיר טרואל, שנבנתה בסיגנון המודחאר, נפגעה קשות במלחמת האזרחים בספרד ושוקמה על ידי אונסקו כאתר שימור עולמי. בין מבני הארכיטקטורה המרשימים שנבנו בסיגנון המודחאר, בולטים שלושה מגדלי פעמונים מרהיבים בחזותם, שנבנו לצד הכנסיות החשובות בעיר.

אגדת עם שמספרים תושבי טרואל על הקמת המגדלים:

בטרואל שבממלכת אראגוניה, חי אדריכל מורי עטור תהילה ובעל שם בממלכות ספרד על שום מומחיותו ודייקנותו בבנייה ובעיצוב אמנותי.

לאדריכל המורי הייתה בת יחידה בשם ט'ורילה. כשהגיעה הנערה לפירקה, התחרו על לבה שני אדריכלים צעירים מורים עומאר ועבדאללה שמם.

האב אשר באותה עת קבל הזמנה מהשליטים הנוצרים בטרואל, להקים שני מגדלי פעמונים לצד הכנסיות בעיר, הודיע לשני הצעירים, שזה אשר יבנה את המגדל היפה והמדוייק ביותר יקבל את בתו לאישה.

עומאר ועבדאללה עבדו במרץ ובנחישות עד שסיימו את עבודתם.

אביה של ט'ורילה, בדק את שני מגדלי הפעמונים ומצא סטייה קלה וכמעט בלתי נראית בסידור אריחי הקרמיקה הירוקים- חומים בתחתית המגדל של עומאר.

עבדאללה האמן, היה מדוייק יותר ועל כן זכה בלבה של ט'ורילה ונשא אותה לאישה.

עומאר שהתאכזב פעמיים, חש שאין טעם יותר לחייו ושם קץ לחייו.

  • כל הזכויות שמורות לזהבה חן- טוריאל
  • המפה העתיקה שבראש הפוסט, צולמה במוזיאון טרואל.

תגובה אחת בנושא “בת האדריכל המורי ט'ורילה ואמנות המודחאר

השאר תגובה